Automatizace - Opuštěný košík

Co v této nápovědě naleznete?

Každá změna v košíku + Restart (uzel 1)

Čekání – alespoň 1 hodina (uzel 2)

Podmínka na obsah košíku. Je košík opravdu opuštěn? (uzel 3)

E-mail/SMS připomínka

Testování scénáře

Průběžné testování opuštěného košíku

Pro funkčnost tohoto scénáře je nutno mít správně nastaven webtracking. Více informací o něm naleznete v této nápovědě.

V tomto případě můžete využít námi připravený základní scénář nebo jej celý vytvořit od začátku. Podstatou je analyzovat každou položku vloženou do košíku a následně zvolit prodlevu pro možné dokončení objednávky. Poté uzlem s podmínkou zkontrolovat, zda košík stále obsahuje položky a následně, v případě stále plného košíku, zaslat připomínku s pobídkou pro dokončení nákupu.

Pokud se rozhodnete vytvářet scénář sami, nastavte jednotlivé uzly tak, jak je uvedeno níže.

Každá změna v košíku + Restart (uzel 1)

Na začátku automatizace pomocí Triggeru „Při události" (kterou je Každá změna v košíku) evidujeme pohyb položek v nákupním košíku. Aby daný kontakt byl do scénáře zařazen pouze jednou, tedy poslední změnou např. přidáním položky v košíku, je nutné zapnout Restart.

Čekání – alespoň 1 hodina (uzel 2)

Po každém vložení zboží do košíku je potřeba dát zákazníkům čas na dokončení nákupu – tedy případný výběr dalších položek i dokončení celého procesu objednávky. Jistě by se nikomu nelíbilo, pokud by mu přišel e-mail dříve, než si prohlédl třeba akční nabídku či přidružený sortiment produktu, který zrovna chce nakoupit a v klidu vybral typ dopravy a platby. Použijte tedy Operátor "Čekání", aby měl zákazník na vše dostatek času.

Doporučujeme podívat se na analytiku a zjistit obvyklou dobu strávenou na webu při dokončené objednávce. Tento údaj vás může dobře nasměrovat. Přesto berte v potaz i sezónnost a pestrost nabídky. Máte-li méně produktů, nákup může být ukončen třeba i do hodiny. Máte-li produkty technického charakteru, dejte návštěvníkům více času na výběr a prostudování parametrů. Právě v této části je také vhodné zhodnotit, jak dalece mohou být nákupy impulzivní. V případě, že se nemůžete rozhodnout, jaký čas je nejvhodnější, vložte před uzel čekání ještě Operátor "A/B test" a po čase vyhodnoťte délku čekání a uzel A/B testu vyměňte za úspěšnější cestu. Pokud zvolíte delší prodlevy např. dny, ověřte si, zda váš e-shop drží v patrnosti obsah košíku dostatečně dlouho.

Podmínka na obsah košíku. Je košík opravdu opuštěn? (uzel 3)

Automatizace zohledňuje všechny plné košíky. Po uplynutí času, který zákazník obvykle tráví nákupním procesem je potřeba dotazovat, zda košík stále obsahuje zboží. V případě, že byla objednávka dokončena, košík bude prázdný (tzn. v nulové hodnotě), zůstanou všechny již dokončené objednávky a dále pracujeme pouze s kontakty, které z nějakého důvodu nákup stále nedokončili, pomocí Operátoru "Podmínka".

E-mail/SMS připomínka

Nyní je správný čas zákazníkovi připomenou jeho opuštěný košík. Učinit tak můžete zajímavým sdělením v e-mailu či rovnou invazivnější SMS. Nezapomeňte e-shop zřetelně identifikovat a v e-mailu také zmínit položky z výběru daného zákazníka. Položky z košíku vložíte pomocí prvku Košík v šabloně.

Chcete-li zákazníkovi dát ještě více možností nákup dokončit, za poslední akci vložte opět uzel Operátor "Čekání" (den, týden atp.), podmínky na obsah košíku a další stupeň sdělení.

Testování scénáře

Před ostrým nasazením je samozřejmě dobré si funkčnost celého scénáře otestovat. To lze provést dvěma způsoby - zasláním e-mailu na testovací seznam nebo na kontrolní adresu. Z hlediska funkčnosti nezáleží na tom, kterou variantu zvolíte, důležité je, aby e-mail dorazil dle nastavení scénáře.

Odeslání na testovací seznam

Abyste si mohli otestovat celou Automatizaci včetně prvku Košík v e-mailu, připravte si testovací scénář. Do scénáře vložte podmínku – kontakt je v testovacím seznamu (ten si vytvořte pro různá testování kampaní před odesláním na klienty, může v něm být pouze jediná adresa). Poté si zanechte obsah v nákupním košíku u vaší trackované adresy. Nejste-li si jisti, která z adres je ve vašem prohlížeči identifikována, test proveďte v anonymním okně (Ctrl + Shift + N). Zde se nejprve přihlaste k odběru novinek nebo proveďte nákup na e-mailovou adresu, kterou máte v seznamu pro testování rozesílek. Abyste na test nemuseli čekat dvě hodiny pro účely testování zkraťte dobu čekání na minimum, tedy 15 minut. Pak celou Automatizaci spusťte.

Odeslání na kontrolní adresu

Na rozdíl od testování rozesílky v předešlém případě, nemusíte do scénáře vkládat žádnou další podmínku. Odeslání na kontrolní adresu se nastavuje přímo u uzlu Akce "Odeslat e-mail" a to konkrétně na záložce Pokročilé.

Vše funguje jednoduše tak, že e-mailová kampaň je při tomto nastavení vždy zaslána pouze na uvedenou adresu.

Pokud e-mail dorazí v pořádku, vytvořte kopii tohoto scénáře, prodlužte čekání na požadovanou dobu a odeberte podmínku na testovací seznam. Automatizace bude spuštěna na všechny kontakty ve vaší databázi, které zastihne webtracking, tedy budou identifikování. Kopírování scénáře provedete v části Automatizace → Vytvořit kopii scénáře (vpravo na řádku).

Průběžné testování opuštěného košíku

I když už máte scénář spuštěn a otestován, není rozhodně na škodu, testování občas opakovat, abyste měli jistotu, že je vše stále funkční. V tomto směru můžete využít možnost A/B testování, kde si procentuálně nastavíte podíl e-mailů, které jsou zaslány na vaši testovací adresu.

Pro průběžné testování využiteje Operátor "A/B test" (1), kde si nastavíte požadovaný poměr kampaní, které odejdou na vaši kontrolní adresu k celkovému počtu odeslaných kampaní.

V našem případě je nastaven poměr 1% : 99%. To znamená, že na kontrolní adresu je odesláno 1% všech kampaní, které jsou zaslány v rámci scénáře. Jinak řečeno, je ke kontrole zaslán jeden e-mail ze sta.

U uzlu Akce "Odeslat e-mail" (2) si pak na záložce Pokročilé nastavíte svou adresu, na kterou vám bude jedno procento odeslaných kampaní chodit ke kontrole. Způsob nastavení je stejný jako při testování pomocí kontrolní adresy.

Pomohla Vám tato odpověď? Děkujeme! Chcete-li cokoliv dodat, napište nám prosím na podpora@smartemailing.cz. Děkujeme! Zaznamenali jsme potíže s odesláním. Zkuste to prosím znovu. Děkujeme