Webové formuláře
Co v této nápovědě naleznete?
Jak vložit webový formulář na webovou stránku
Přiřazení účelu zpracování webovému formuláři
Jak vytvořit u formuláře zaškrtávací políčko
K čemu webový formulář slouží
Webový formulář slouží ke sběru e-mailových adres z vašich webových stránek, ať už se jedná o registraci k odběru newsletteru či e-booku ke stažení. Doporučujeme používat naše webové formuláře, protože jsou chráněny proti botům a zároveň mají v sobě zabudovanou kontrolu proti překlepům.
Přehled již vytvořených webových formulářů naleznete v části Obsah a vzhled → Webové formuláře.
V přehledu naleznete ID webového formuláře, jeho název (slouží pro vaši potřebu), štítek (pokud je přiřazen), typ webového formuláře a v pravé části nástroje pro práci s ním.
1) Editace - slouží k následné úpravě nastavení již vytvořeného webového formuláře.
2) Náhled webového formuláře - zobrazí náhled webového formuláře.
3) Další nabídka - po kliknutí na ikonu se otevřou další možnosti práce s webovým formulářem.
- Přiřadit účely zpracování - pokud máte vytvořeny účely zpracování a chcete je webovému formuláři přiřadit. Kontaktu pak bude, po vyplnění a odeslání webového formuláře, zároveň automaticky přiřazen nastavený účel zpracování. V této části můžete také vytvořit u formuláře zaškrtávací políčko.
- Vložit do stránky - kódy potřebné pro vložení webového formuláře na vaše stránky. Použít můžete JavaScript, HTML kód nebo přímý odkaz. Máte-li Mioweb, uvidíte webové formuláře na webu automaticky díky propojení pomocí API.
- Historie vyplnění - statistika daného webového formuláře.
- Vytvořit kopii - vytvoří kopii daného webového formuláře.
- Nastavit štítky - pokud máte vytvořeny štítky a chcete je formuláři přiřadit nebo je naopak odebrat, provedete to zde.
- Odstranit - vymazání daného webového formuláře.
Tvorba webového formuláře
Pro vytvoření nového formuláře slouží zelené tlačítko v pravém horním rohu + Nový webový formulář.
Po kliknutí na toto tlačítko se spustí editor webového formuláře. Samotná tvorba pak sestává ze tří kroků.
Krok 1. - Jméno a typ
V prvním kroku zvolíte jméno a typ webového formuláře. Jméno slouží čistě pro vaši orientaci a nikde se nebude návštěvníkům zobrazovat.
Typy formulářů jsou následující:
- Klasický webový formulář - Klasický webový formulář je statický, má ve stránce své pevné místo - nevyskakuje, nevyjíždí. Vyberte si šablonu, u které můžete v dalším kroku editovat její pole, texty, barvu, velikost, atd.
- Vyskakovací webový formulář - U pop-upu můžete nastavit, kdy se zobrazí. Formulář může vyskočit na stránce po uplynutí nastaveného času, nebo po scrollování stránky. Vyberte si šablonu, u které můžete v dalším kroku editovat její pole, texty, barvu, velikost, atd. Pop-up nebude zobrazován na mobilních zařízeních, protože Google penalizuje weby, které na svých mobilních verzích vyskakovací okna používají.
Vyjížděcí webový formulář - Vyjížděcí webový formulář se zobrazí na stránce v podobě tlačítka. Po kliknutí na něj je zobrazen celý webový formulář. Jedná se o nenapádný, leč velmi efektivní webový formulář. Vyberte si šablonu, u které můžete v dalším kroku editovat její pole, texty, barvu, velikost, atd.
Vyjíždějící formulář se výhradně zobrazuje vpravo dole. Pokud používáte nějaký chatovací nástroj, tak je velká pravděpodobnost, že se obě aplikace budou na stránkách překrývat a jejich používání bude velmi nepohodlné. Pomocí html kódu níže, který vložíte kdekoliv na stránky, kde již máte vložený vyjíždějící webový formulář se vám bude zobrazovat formulář vlevo dole.
Po výběru typu se vám u vybrané volby nabídnou grafické náhledy šablon, kdy klikem na jednu z nich vyberete tu, kterou budete upravovat, čímž budete také zároveň odkázání na stránku tvorby vzhledu formuláře.
K dalšímu kroku tvorby webového formuláře se přesunete po kliknutí na tlačítko Další, které je umístěno v pravém dolním rohu.
Krok 2. - Vzhled
Ve druhém kroku můžete měnit barvy formuláře z možností přes tlačítko Změnit barvy, přidat do něj další pole (systémové nebo vlastní), změnit šířku formuláře, přidat obrázek, text nebo odstranit nadpis ve formuláři.
V levé části jsou umístěna tlačítka akcí, které máte na výběr:
Změnit barvy - Otevře nabídku barevných variant vzhledů formuláře.
Přidat další pole - Do webového formuláře můžete přidávat systémová nebo vlastní pole (Kontakty a Seznamy → Vlastní pole) a také tzv. zaškrtávací vlastní pole, které je primárně určeno pro odsouhlasení vašich obchodních podmínek nebo udělení souhlasu.
Pokud byste chtěli použít zaškrtávátko pro cokoli jiného, stačí ho přepsat na potřebnou variantu v popisku pole.
Změnit šířku webového formuláře - Umožní posouváním jezdce na číselné ose upravit šířku formuláře (hodnoty jsou uvedeny v jednotkách pixelů).
Vložit obrázek - Otevře Správce souborů, odkud si můžete dvojklikem vložit do formuláře vybraný obrázek. Obrázek lze po vložení umístit pomocí tlačítka Přesunout obrázek vedle formuláře vedle něj, nelze však upravovat jeho velikost - ta se uzpůsobí formuláři automaticky sama.
Odstranit nadpis - Odstraní prostor s textem nad políčky formuláře.
V pravé části vidíte náhled formuláře dle jeho aktuálního stavu editace. Pomocnými piktogramy můžete detailněji upravovat nastavení políček. Jednoduchými šipkami v svislém směru na levé straně od formuláře můžete měnit pořadí polí.
Klikem na ozubené kolo se dostanete do nastavení pole, kde si můžete změnit popisný text políčka, případně nastavit, zda má být pole před potvrzením povinně vyplněno (tato možnost není přístupná u všech typů polí). Křížkem vpravo od políček můžete vybrané pole odstranit z formuláře. Jediné povinné pole, které musí ve formuláři být vždy je E-mailové adresa.
K dalšímu kroku tvorby webového formuláře se přesunete po kliknutí na tlačítko Další, které je umístěno v pravém dolním rohu.
Krok 3. - Nastavení
V posledním kroku nastavíte chování webového formuláře po vyplnění.
Základní nastavení
V této části vyberete seznam kontaktů, kam se budou kontakty po vyplnění webového formuláře přidávat a dále děkovací stránku, která se po odeslání formuláře bude zobrazovat.
Předpřipravenou děkovací stránku můžete editovat po kliknutí na tlačítko Upravit děkovací stránku nebo můžete kontakt přesměrovat po vyplnění na stránku vlastní.
Ve spodní části se lze prokliknout na další možnosti nastavení webového formuláře.
Rozšířená nastavení
V rozšířených nastaveních upravíte další možnosti chování webového formuláře.
Co udělat s kontaktem, který již v minulosti tento webový formulář jednou vyplnil?
V rámci této volby můžete nastavit, jak má SmartEmailing pracovat s kontaktem, který se již ve vaší databázi nachází a znovu vyplnil webový formulář.
Možnosti jsou tyto:
- Kontakt bude aktualizován a přesměrován na děkovací stránku. - Po vyplnění a odeslání webového formuláře dojde k aktualizaci kontaktu. V praxi to znamená, že budou aktualizovány informace u kontaktu, kontakt bude vyňat z blacklistu (pokud se na něm nachází) nebo znovu vložen do seznamu, ve kterém již je (pokud je nastavena automatizovaná kampaň, která se spustí po přidání kontaktu do seznamu, bude spuštěna). Tato možnost je vždy předvyplněna jako výchozí.
- Kontakt zůstane beze změny a bude přesměrován na děkovací stránku. - Kontakt zůstane beze změny i pokud vyplnil ve formuláři jiné údaje. Nedojde k jeho aktualizaci a zůstává na blacklistu, pokud na něm již je.
- Kontakt zůstane beze změny a bude přesměrován na chybovou stránku. - Kontakt zůstane beze změny i pokud vyplnil ve formuláři jiné údaje. Nedojde k jeho aktualizaci a zůstává na blacklistu, pokud na něm již je. Pokud jej však chcete upozornit, že již webový formulář jednou vyplnil, můžete tak učinit pomocí chybové hlášky, jejíž adresu zadáte při výběru této volby.
Poslat mi e-mailem upozornění, že někdo vyplnil formulář
Tato volba slouží k zadání adresy, či více adres oddělených čárkou, kam má být zasláno upozornění v případě, že došlo k odeslání webového formuláře. To může být užitečné například pokud máte na svých stránkách poptávkové formuláře a chcete být na zájemce o své služby upozornění e-mailem.
Stránku zobrazenou po odeslání formuláře otevřít v nové záložce
Pokud chcete z nějakého důvodu zobrazit dělovací stránku na nové záložce prohlížeče, zaškrtněte tuto volbu. Je potřeba však vše zvážit, protože pokud tuto volbu zaškrtnete, nebude fungovat vyplnění formuláře na mobilech a tabletech (dojde k blokaci ze strany prohlížeče). Vzhledem k tomu, že jsou mobilní zařízení stále více používána pro prohlížení internetu, doporučujeme tuto volbu nechat vypnutou.
Použít double opt-in
Naopak tuto volbu určitě zaškrtněte, u webového formuláře tak povolíte ověření kontaktu pomocí ověřovacího e-mailu. Zabráníte tím, aby se vám do databáze dostaly kontakty chybné (s překlepem), cizí nebo nefunkční.
Double opt-in kampaň (potvrzovací e-mail) slouží k ověření emailové adresy. Klasicky se s tímto typem e-mailu setkáte u webových formulářů, případně u registrací do e-shopů. Cílem je, aby se do databáze nedostal žádný neověřený (tedy potenciálně rizikový) kontakt. Doporučujeme tedy tuto volbu zapnout.
Do doby, než příjemce potvrdí existenci e-mailové adresy pomocí potvrzovacího odkazu ve své schránce, se tento kontakt do databáze nezapíše. Tím eliminujete riziko získání nevalidní adresy do vaší databáze.
Přenášet URL parametry ze stránky s webovým formulářem na děkovací stránku
Tato funkce je určena k pokročilému měření výkonu zdrojů a webových formulářů a má velice specifické využití. Pokud přijdete na web z URL adresy, kterou máte otagovanou pro Google Analytics, přenesou se vám tyto parametry také do děkovací stránky, kde s nimi můžete dále pracovat.
Affiliate parametr adresy
Toto pole je využitelné, pokud byste potřebovali přenášet do děkovací stránky affiliate parametr vygenerovaný softwarem Affilbox (kdysi součástí Firmy 2.0). Stačí zde vyplnit váš kód přidělený Affilboxem a pak by se zobrazoval jako parametr za URL kódem nad děkovací stránkou SE webového formuláře). Pokud nic takového nevyužíváte, toto nastavení můžete ignorovat.
Poslední možností rozšířeného nastavení je přiřadit webovému formuláří štítky.
Nyní máte vše nastaveno a můžete formulář uložit stisknutím zeleného tlačítka vpravo dole Uložit. Tím je webový formulář vytvořen a stejně tak jsou vygenerovány i příslušné kódy pro jeho vložení na webové stránky.
Jak vložit webový formulář na webovou stránku
Jak již bylo uvedeno, přehled všech vytvořených webových formulářů naleznete v části Obsah a vzhled → Webové formuláře. Webový formulář pak vložíte na svou stránku pomocí kódu, který naleznete po kliknutí na ikonu tří teček (vpravo na řádku u daného webového formuláře) a výběru volby Vložit do stránky.
Na výběr máte:
- JavaScript – Tato verze kódu je kratší a má oproti HTML obrovskou výhodu v tom, že pokud upravíte webový formulář ve SmartEmailingu (vzhled, vlastní pole, název, popisky…) tak se změna automaticky projeví i na webu. Nevýhodou je, že JavaScript nelze obalit vlastní grafikou.
- Odkaz na webový formulář - Pokud nemůžete zasahovat do kódu svého webu, nebo prostě jen nechcete umístit webový formulář přímo na své stránky, můžete použít tento odkaz na formulář. Webový formulář bude umístěný u nás a vy na něj můžete pouze odkazovat.
- HTML – Jedná se o starší způsob, funkce je stejná, ale při změně je třeba kód vždy nakopírovat na webové stránky, aby se změny projevily. Výhodou je možnost si doprogramovat vlastní vzhled.
- Minimální HTML
- MioWeb - Pokud jste si aplikaci propojili skrze API klíč, vytvořený webový formulář se vám objeví v nastavení Miowebu. Zvolte Přidat element, záložku Formulář a vyberete si ze seznamu daný formulář. Potvrďte tlačítkem Uložit.
Pokud nemáte stránky na Miowebu, doporučujeme použít JavaScript nebo HTML kód. Ty je potřeba vložit tam, kam vkládáte HTML kódy. Je však třeba počítat s tím, že v případě změny webového formuláře se bude aktualizovat pouze JavaScript kód, HTML kód budete muset vložit na svou stránku znovu, aby se načetla aktuální verze formuláře.
Přiřazení účelu zpracování webovému formuláři
Pro přiřazení účelů zpracování máte následující možnosti:
- vybrat jeden hlavní účel pro celý formulář. Vyberete jej, pokud má formulář jen jediný účel zpracování, a tudíž nepotřebujete zaškrtávátka (např. zasílání newsletteru).
- přidat další různé účely závislé na zaškrtnutí jednotlivých polí ve formuláři
V obou případech naleznete danou možnost v části Obsah a vzhled → Webové formuláře, pokud kliknete na ikonu tří teček vpravo na řádku daného webového formuláře a vyberete + Přiřadit účely zpracování.
Nejprve je potřeba zvolit hlavní účel zpracování, který webovému formuláři přiřadíte.
Poté, pokud je to zapotřebí, můžete do webového formuláře přidat jedno nebo více zaškrtávacích políček, jejichž zaškrtnutím vám udělí kontakt další souhlasy se zpracováním osobních údajů. Samotný souhlas také doporučujeme doplnit o text a případný odkaz na související dokumenty (např. Obchodní podmínky), aby bylo vše zcela transparentní.
Jak vytvořit u formuláře zaškrtávací políčko
V této části si popíšeme vytvoření zaškrtávacího políčka pro získání souhlasu se zpracováním osobních údajů přes webový formulář. Pokud chcete v rámci webového formuláře vytvářet zaškrtávací pole pro výběr z několika možností, tak pro tyto účely použijte zaškrtávatko vytvořené z vlastních polí kontaktu.
V rámci nastavování účelů zpracování u webového formuláře, máte k dispozici možnost vytvoření zaškrtávacího políčka ve stejné části, jen trochu níže. Stačí zaškrtnout políčko Přidat zaškrtávátka pro získání a přiřazení dalších účelů.