05 - jak odeslat e-mail

Co v této nápovědě naleznete?

Odeslání e-mailu pomocí rozhraní SmartEmailing

Krok 1 - Základní nastavení

Krok 2 - Výběr příjemců

Krok 3 - rozšířené nastavení

Krok 4 - schválení rozesílky

Odeslání e-mailu pomocí Automatizace


Ve SmartEmailingu lze odeslat e-mail hned několika způsoby.

Vždy je však potřeba:

  • Mít daný e-mail vytvořen - pro tvorbu e-mailů můžete využít HTML editor, pokud máte k dispozici HTML kód (např. od kodéra) nebo Magic editor, v němž tvoříte e-maily bez potřeby znalostí kódování.
  • Mít vytvořen seznam kontaktů.
  • Mít v systému platnou odesílací adresu.

Pokud je v tomto směru vše připraveno, můžete realizovat rozesílku, pomocí některého z postupů níže.


Odeslání e-mailu pomocí rozhraní SmartEmailing

Přejděte do části Rozesílka → Jednorázová rozesílka e‑mailů.

Popřípadě můžete použít tlačítko "Vytvořit rozesílku ze šablony" v části Obsah a vzhled → Šablony e‑mailů.

Další postup je již stejný. Dostanete se do části nastavení rozesílky, kde je potřeba vyplnit požadované údaje, sloužící k jejímu nastavení.

Krok 1 - Základní nastavení

Jako první je potřeba zvolit:

  • Název rozesílky - slouží pouze pro vaši orientaci, příjemci se nebude zobrazovat. Pod tímto názvem uvidíte rozesílku v systému.
  • Předmět e-mailu (2) - zobrazí se v e-mailovém klientu jako první údaj při obdržení e-mailu. Měl by být proto jasný a výstižný.
  • Jméno odesílatele (1) - název firmy nebo jméno, které příjemci ihned sdělí, kdo e-mail posílá. Příjemce by vás měl ihned identifikovat, doporučujeme proto tato jména neměnit.
  • Preheader (3) - pomocí preheaderu můžete rozvést informaci o obsahu e-mailu. Důrazně doporučujeme preheader používat, může být rozhodujícím faktorem při rozhodování příjemce o otevření či neotevření e-mailu.
  • E-mail odesílatele
  • E-mail pro odpovědi

Všechny vytvořené e-maily najdete na jednom místě, v části Obsah a vzhled → Šablony e-mailů. Pokud však chcete vybraný e-mail upravit, nemusíte se do této části přepínat, ale lze to učinit také v tomto kroku nastavování rozesílky, pomocí tlačítka Upravit e-mail, které naleznete pod náhledem vybraného e-mailu.

Dále si ve spodní části vyberete Čas odeslání e-mailu, tedy zda chcete odeslat e-mail ihned nebo rozesílku naplánovat do budoucna.

Možnosti jsou tyto:

  • Ihned - e-mail se odešle okamžitě po dokončení nastavení rozesílky a kliknutí na tlačítko "Odeslat".
  • Naplánovat odeslání - pokud chcete e-mail odeslat až v budoucnosti, zde určíte konkrétní datum a čas.
  • Vyřešit později - naplánujete odeslání jindy.

Krok 2 - Výběr příjemců

V této části vybíráte seznamy, na které chcete e-mail rozeslat. Z nabídky seznamů, která se objeví, jednoduše vybrané seznamy zaškrtnete. Pro lepší přehled se vám všechny vybrané objeví vpravo, včetně celkového počtu aktivních kontaktů.

Ve spodní části pak máte možnost:

  • Vyloučit neaktivní kontakty - vyloučí z rozesílky všechny kontakty, které vaše e-maily dlouhodobě ignorují. Tedy neotvírají ani neklikají na odkazy a zhoršují tak reputaci vaší domény a následně i doručitelnost. Důrazně doporučujeme nechat tuto volbu aktivní. Pokud chcete počet neaktivních kontaktů v databázi snížit, provádějte pravidelně její údržbu.
  • Vyloučit vybrané seznamy kontaktů - touto volbou můžete z rozesílky odstranit všechny kontakty, které figurují také v seznamu, na který rozesílku realizovat nechcete. Například chcete rozesílat na seznam A, ale zároveň chcete z rozesílky vynechat kontakty, které jsou v seznamu B.
  • Vyloučit vložené e-maily - na tomto místě můžete uvést konkrétní kontakty, které chcete z rozesílky vynechat. Jednotlivé e-maily oddělujte enterem (jeden e-mail na jeden řádek).
  • Odeslat pouze kontaktům s platnými účely zpracování - pokud chcete obeslat pouze kontakty, které mají platný určitý účel zpracování, použijte tuto volbu.

Krok 3 - rozšířené nastavení

V tomto kroku doladíte nastavení odesílky ohledně statistik a trackovacích parametrů.

  • Odeslat tuto kampaň každému kontaktu v době, kdy nejčastěji otevírá - pokud zaškrtnete tuto volbu, budou se kontaktům rozesílat e-maily v době, kdy je nejčastěji otevírají. Samozřejmě musí mít tyto kontakty ve SmartEmailingu odpovídající historii, díky které je možno ideální čas určit.

Je potřeba počítat s tím, že se v rámci tohoto nastavení může rozesílka rozprostřít až do 24 hodin. Pokud například odesíláte v 7:00 ráno a kontakt otevírá nejčastěji v 6:59, bude mu e-mail doručen až druhý den v 6:59.

  • Sledovat statistiky rozesílky - tuto volbu nechejte zaškrtnutou, pokud chcete mít kompletní statistiky rozesílky. Odkazy budou směrovány přes SmartEmailing tak, abyste mohli měřit prokliky.
  • Připojit k odkazům trackovací parametry - do adresy každého prokliknutého odkazu budou přidány nastavené parametry, pro použití ve službách Google Analytics, Piwik, apod.
  • Přidat vlastní hlavičky - při aktivaci služby topování u Seznamu získáte tzv. TAG (hodnotu), kterou je zapotřebí vložit do hlavičky e-mailu, aby u něj docházelo k topování ve složce hromadné.

Krok 4 - schválení rozesílky

Posledním krokem je finální schválení rozesílky, což je sumarizace všech předchozích nastavení na jednom místě.

V dolní části naleznete orientační vyhodnocení vašeho e-mailu z hlediska antispamové kontroly.

A ještě níže tlačítko ke spuštění rozesílky.

Kliknutím na toto tlačítko se rozesílka spustí.

Odeslání e-mailu pomocí Automatizace

K nastavení jednorázové rozesílky, v rámci Automatizace, vám postačí tři uzly. Trigger "V plánovaný čas" (1) nastavíte na datum a čas, kdy se má e-mail odeslat. Uvnitř Triggeru můžete vidět, že se nastavuje v záložce Plánování pouze datum, čas a v další záložce název uzlu.

Pokud chcete rozesílku realizovat ihned, použijete Trigger "Hned teď".

Protože oba tyto Triggery vezmou všechny aktivní kontakty z databáze, je potřeba jako další uzel použít Operátor "Podmínka" (2), díky kterému si vydefinujete seznamy, na které chcete rozesílku realizovat.

A jako poslední nastavíte uzel Akce "Odeslat e-mail" (3).

Při odeslání e-mailu je potřeba vyplnit:

  • e-mail (vybrat z rolovátka, který e-mail budete odesílat)
  • odesilatele (jméno, e-mail odesilatele a e-mail pro příjem e-mailů. E-maily je třeba mít doménové)
  • tracking (sledování statistiky odkazů nebo připojit a přepsat UTM parametry pro sledování výsledků v Google analytics)
  • pokročilé ( použít vlastní odhlašovací stránku, přidat do e-mailu vlastní hlavičky, posílat jen na kontrolní adresu
  • název (zde si můžete vytvořit název uzlu) 

Jakmile je Automatizace nastavená, spustíte ji pomocí tlačítka na horní liště.

Jakmile nastane daný čas, uvidíte, že kontakty prošly scénářem.