03 - vytvoření seznamu kontaktů
Co v této nápovědě naleznete?
Veřejný název seznamu kontaktů
Upozornění (notifikace) ze seznamu
Abyste mohli začít rozesílat e-maily, je nutné nejprve vytvořit Seznam kontaktů. Tento seznam funguje jako skupina, kam můžete ukládat adresy svých klientů podle určitých kritérií, jako jsou například okres, produkt, kurz, název webového formuláře, atd. Doporučujeme nejprve vytvořit testovací seznam, který vám umožní otestovat kampaně v „ostré rozesílce“ dříve, než je odešlete na svou hlavní databázi kontaktů.
Tvorbě seznamů kontaktů musí vždy předcházet přidání odesílací adresy (alespoň jedné) a nastavení DNS záznamů u domény, kterou tato adresa obsahuje.
Seznam kontaktů založíte v části Kontakty a seznamy → Seznamy a segmenty → + Nový seznam/segment → + Vytvořit nový seznam.
Základní nastavení
Do pole Název seznamu kontaktů zadejte interní název seznamu, který vám pomůže s orientací. Vyberte si takové pojmenování, aby bylo i v budoucnu snadné seznam na první pohled odlišit od ostatních.
Dalším polem je Veřejný název. Pokud toto pole vyplníte, kontakt bude mít při odhlašování možnost zvolit, z jakých seznamů se chce odhlásit. Toto pole není povinné, a vyplňujte ho pouze v případě, že s touto funkcí při odhlašování souhlasíte. Doporučujeme používat jasná označení, která příjemci srozumitelně ukážou, z jakých typů rozesílek se odhlašuje. Více o veřejném názvu uvádíme níže.
Do pole Jméno odesílatele napište jméno, které chcete, aby příjemce viděl ve své e-mailové schránce vedle předmětu zprávy. Doporučujeme zvolit jméno, které příjemce rychle a snadno identifikuje.
E-mail odesílatele je adresa, ze které budou e-maily odesílány a kterou příjemce uvidí ve své schránce jako odesílatele.
Adresa pro odpovědi označuje e-mailovou adresu, kam chcete dostávat případné reakce na svou rozesílku.
Pokud nemáte nastavenu žádnou odesílací adresu, nebude možné v rozbalovací nabídce zvolit ani e-mail odesílatele, ani adresu pro odpovědi.
Veřejný název seznamu kontaktů
Pokud nastavíte u seznamu veřejný název, bude se zobrazovat v odhlašovacím formuláři, pokud se kontakt v daném seznamu nachází a klikl v kampani na odhlašovací odkaz. Kontakt se tedy nemusí odhlásit rovnou ze všech následujících rozesílek, ale může si vybrat seznamy (a na ně směřující rozesílky), ve kterých má zájem zůstat.
Veřejný název seznamu využijete zejména v případě, kdy odesíláte více druhů rozesílek, které cílí na různé skupiny zákazníků. Například provozujete e-shop, který, mimo jiné, prodává rybářské potřeby a parfémy. Máte proto vytvořeny separátní seznamy pro zákazníky, kteří jedno či druhé zboží zakoupili a u těchto seznamů máte také nastaven veřejný název.
Pro zákazníky, kteří nakoupili rybářské potřeby...
...a pro zákazníky, kteří nakoupili parfémy.
Pokud zákazník nakoupil produkty z obou kategorií, je v obou seznamech a v případě, že klikne na odhlašovací odkaz, objeví se mu odhlašovací formulář s možností výběru.
1) Odhlásit mě z rozesílek zvolených níže
Vidíte, že má možnost zaškrtnou seznamy, ve kterých chce zůstat, lépe řečeno vybrat si rozesílky, které ho zajímají. Zobrazují se zde právě veřejné názvy seznamů, ve kterých je kontakt přítomen, proto je vhodné zvolit tyto názvy tak, aby kontakt ihned věděl, čeho se daná rozesílka týká.
Název seznamu slouží pro vaši orientaci a nikdo jiný jej nevidí. Veřejný název seznamu naopak slouží pro orientaci kontaktu, který se chce odhlásit z rozesílek na určité téma, a zobrazuje se v odhlašovacím formuláři.
Díky používání veřejných názvů seznamů tedy nemusíte přijít o kontakt, ale ten si může vybrat rozesílky, které ho opravdu zajímají. To má následně pozitivní vliv na cílenost rozesílek a tedy i otevíratelnost, prokliky a konverze.
Pokud se kontakt odhlásí ze seznamů A a B, ale nadále zůstává v seznamu C bez veřejného názvu (nebo s ním), zůstává odhlášen pouze v seznamech A a B, ale potvrzen v seznamu C. Není tedy přidán na blacklist, zůstává aktivní, a rozesílky na seznam C jsou mu zasílány.
Pokud se kontakt odhlásí ze seznamů A a B a v žádném dalším seznamu není, zůstává odhlášen v seznamech A a B, nekončí však na blacklistu, je stále aktivní.
2) Odhlásit mě ze všech rozesílek
Pokud kontakt zvolí tuto možnost, je odhlášen ze všech seznamů kontaktů a následně přidán na blacklist. Nebude mu tedy již více zasílána žádná rozesílka.
Pokud se kontakt odhlásí ze všech rozesílek, je odhlášen ze všech seznamů kontaktů a končí na blacklistu. Není tedy aktivní, nelze na něj realizovat rozesílky a nezapočítává se do tarifu.
Upozornění ze seznamu
Pokud chcete obdržet notifikaci pokaždé, když se kontakt přidá nebo odhlásí ze seznamu, můžete ji nastavit zde. Na výběr máte upozornění na odhlášení kontaktu ze seznamu a naopak upozornění na přidání kontaktu do seznamu.
Štítky
Pro lepší přehlednost máte ve SmartEmailingu možnost přiřazovat seznamům štítky. Pokud chcete štítek přidat, klikněte na odkaz Upravit štítky a vyberte konkrétní štítek, který chcete seznamu přiřadit. Tento štítek musí být již vytvořen. Pokud štítek vytvořen nemáte, přejděte do části Nastavení ➝ Firma ➝ Štítky.
Zde si štítek vytvoříte pomocí tlačítka + Vytvořit štítek.
Jakmile je štítek vytvořen, objeví se v nabídce při výběru možných štítků.
Pokročilé nastavení
V této části můžete nastavit podpis vlastníka v HTML kódu. Tuto funkci využijete například tehdy, když máte více uživatelů, každý z nich má svůj vlastní seznam kontaktů, a nechcete tvořit samostatnou kampaň pro každého zvlášť. Podmínkou je mít platný podpis v HTML. Pokud kódování neovládáte, můžete si jej vygenerovat například ZDE.
Vložení podpisu vlastníka do kampaně:
Smart editor:
- Vložte do kampaně text, který označíte.
- Klikněte v nástrojové liště na ikonu „Vložit vlastní pole”.
- Z nabídky vyberte „Podpis vlastníka seznamu”.
Magic editor:
- Vložte do kampaně text, který označíte.
- Klikněte v nástrojové liště na ikonu „Merge tag”.
- Z nabídky vyberte „Podpis vlastníka seznamu”.
Testovací seznam
Ve SmartEmailingu probíhají rozesílky pouze na seznamy kontaktů (ne na jednotlivé kontakty). Proto doporučujeme jako první vytvořit testovací seznam. Tento seznam vám umožní otestovat kampaně v „ostré rozesílce” před tím, než je odešlete na svou databázi kontaktů.
Jak na to? Do testovacího seznamu vložte svou soukromou e-mailovou adresu. Stačí jedna adresa, ale pokud si chcete kampaň otestovat na různých e-mailových klientech (např. Gmail, Seznam), můžete přidat více adres.
Při testovací rozesílce si ověřte nejen vzhled kampaně, ale i funkčnost odkazů v e-mailu. Tímto způsobem zajistíte, že vaše kampaň bude připravena k odeslání bez chyb.