Automatizace - Analýza skóre angažovanosti


Co v této nápovědě naleznete?

Tvorba scénáře - Analýza skóre angažovanosti

Možnosti využití scénáře - Analýza skóre angažovanosti

Optimální práce s kontakty při rozesílce v Automatizaci

Optimální práce s kontakty při jednorázových rozesílkách

Nejčastější otázky (FAQ)

Je rozhodně důležité průběžně sbírat nové kontakty do databáze. Stejně tak důležité ale je sledovat angažovanost Vaší databáze a s neangažovanými kontakty pracovat jinak. Dosáhnete tak daleko lepších výsledků svého e-mailingu.

Přečtěte si, proč je důležitá hygiena databáze.


Tvorba scénáře

V menu záložka Automatizace → tlačítko + Nová automatizace a následně vyberte Šablony scénářů.

Klikněte na Analyzační scénáře → Analýza skóre angažovanosti → Vytvořit scénář.

Na pracovní ploše se vytvoří předpřipravený scénář, který rozdělí vaše kontakty do kategorií N–E (od nadšených nováčků po extrémně neangažované kontakty). Pomocí tohoto analyzačního scénáře si můžete rozdělit databázi svých kontaktů podle skóre.

Náš algoritmus pravidelně vyhodnocuje interakci kontaktů s vašimi e-maily a podle toho je rozřazuje do těchto skupin:

  • New: Nadšení nováčci
  • A: Absolutní srdcaři
  • B: Bohatě angažovaní
  • C: Chladnoucí příznivci
  • D: Dlouhodobě neaktivní
  • E: Extrémně neangažovaní

Algoritmus výpočtu je komplexní. Mimo jiné zahrnuje aktivitu kontaktu v e-mailech, vyplnění webových formulářů, odhlášení, objednávky, pohyb kontaktu na webu při nasazeném webtrackingu (proto doporučujeme ve webtrackingu zaškrtnout sledování návštěv a vložit na váš web).


Zjednodušeně pro představu se jedná o tyto kontakty v jednotlivých kategoriích:

New = nové kontakty, zatím neměly možnost projevit dostatečnou aktivitu k vyhodnocení angažovanosti

A = kontakty otevírají a klikají prakticky na každou rozesílku nebo udělaly v nedávné době alespoň jednu objednávku

B = jsou nadprůměrně angažovaní

C = kontakty projevují průměrnou aktivitu, u kontaktu je vhodné zvýšit frekvenci komunikace

D = kontakty, které v poslední době ztrácí zájem a které je nutné začít reaktivovat, abyste o kontakt nepřišli.

E = kontakty, které dlouhodobě nenakupují, neotvírají e-maily, nechodí po webu, nevyplňují formuláře a na komunikaci od vás nijak nereagují. Můžete vyzkoušet např. SMS, jejíž otevření se však do e-mailové angažovanosti nezahrnuje. Nemá smysl je reaktivovat e-mailem. Posílání e-mailů na tuto skupinu škodí vaší reputaci a může způsobit, že celá rozesílka může spadnout do spamu.


Možnosti využití scénáře - Analýza skóre angažovanosti

1) Test - při spuštění testu (tlačítko vedle názvu scénáře) můžete vidět skutečné počty kontaktů, které by uzly a podmínkami prošly scénářem po jeho ostrém spuštění.

2) Ostré spuštění - Chcete-li vidět, o jaké kontakty se jedná, je třeba kliknout na Zastaveno a změnit na stav Uložit/Spustit.

Jakmile kontakty projdou scénářem a 1x kliknete na podmínku (modrý uzel), pomocí ikony Zobrazit kontakty uvidíte ty kontakty, které podmínkou prošly. Historie průchodů jednotlivých kontaktů uchováváme po dobu 7 dnů.

Klikněte na ANO a zobrazí se vám přehled všech kontaktů, které prošly zeleným výstupem (které pravidla podmínky splnily).

Můžete se tak prokliknout do detailu každého kontaktu.


3) Rozesílka dle jednotlivých skupin angažovanosti


Pozměňte jim název v záložce Název uzlu - 2x vždy klikněte na uzel Akce "Odeslat e-mail", zvolte záložku Název uzlu a za něj napište N, za další A atd. až do E. To, že rozdělíte rozesílku na N-E nemá na vaši reputaci vliv, pouze vidíte rozdělené statistiky. Provider (poskytovatel schránek) vnímá rozesílku jako celek.

Statistiky

Pokud na každou z těchto skupin napojíte zvláštní e-mailový uzel, uvidíte statistiky pro každou skupinu odděleně. Díky tomu zjistíte, které skupiny kontaktů se o váš e-mailing zajímají a které kontakty naopak snižují vaši reputaci dolů. Pro přehlednost nezapomeňte vyplnit také záložku Tracking a v každém e-mailovém uzlu označit UTM parametry pro každý segment zvlášť. Díky tomu uvidíte konkrétní statistiky v Google Analytics.

4) Práce s kategoriemi kontaktů - Každý nový kontakt má angažovanost N - new. V průběhu času získáváme data o jeho chování, a ve chvíli, kdy máme dostatek dat, přepočteme skóre angažovanosti. Výpočet probíhá 1x týdně.

Pokud kontakt začne chladnout a dostane se do kategorie C, měli byste zbystřit a začít s kontakty komunikovat ohledně jejich skutečného zájmu a preferencí.

Dostane-li se kontakt do kategorie D, jedná se o kontakty, které jsou vhodné k reaktivaci - tedy je třeba na ně začít komunikovat jinak, než se zbytkem databáze, protože je váš obsah přestává zajímat. Avšak, nečekejte na reaktivaci, až když kontakt vstoupí do kategorie E, správný čas pro úspěšnou reaktivaci nastává právě u kontaktů v kategorii D. Posílejte na tyto kontakty ten nejlepší obsah a nabídku, která se neodmítá. Snažte se je "vrátit zpět do hry".

Optimální práce s kontakty při rozesílce v Automatizaci

5) Rozesílka s vyloučením kontaktů ve skupině E

Klasické marketingové rozesílky doporučujeme realizovat bez kontaktů, které jsou ve skupině E.

Niže znázorňujeme, jakým způsobem si můžete rozesílku nastavit v Automatizaci.

6) Snížení kontaktů v databázi

Pokud se rozhodnete, že skutečně neaktivní kontakty chcete odstranit z databáze, není třeba mazat všechny kontakty ze skupiny E, ale je vhodné si dále podle další kritérií vyfiltrovat nejrelevantnější kontakty k odstranění.

Níže vidíte podmínky, které k selekci můžete využít.

Můžete zvolit podmínky Pole kontaktu - Vytvořen (díváte se na stáří kontaktu), Počet objednávek (můžete si určit období vzniku objednávky), Počet odeslaných e-mailů (v závislosti na frekvenci rozesílek), v kotextu toho můžete použít podmínku na Počet otevřených e-mailů (opět v závislosti na frekvenci rozesílek).

Použití podmínek závisí na konkrétních principech rozesílek, také na tom, zda evidujete u kontaktů objednávky a jak dlouho už s databází pracujete. Můžete využít všechny, nebo kombinaci níže uvedených podmínek.

Výsledkem tohoto procesu je přeřazení vybraných kontaktů do separátního seznamu, který poté v ideálním případě vyexportujete a naimportujete v režimu Importovat kontakty na Blacklist.

Přidání kontaktů na blacklist je nevratné!

Přidáním kontaktů na blacklist zajistíte, že jim nebudou zasílány žádné další e-maily. Tato akce je nevratná – kontakty z blacklistu již nelze obnovit ani jim opětovně zasílat zprávy.

Nedoporučujeme kontakty z databáze mazat, kvůli zachování historie dění pod kontaktem. Blacklist slouží zároveň jako pojistka proti znovu-přidání kontaktu do databáze importem nebo pomocí API.


Optimální práce s kontakty při jednorázových rozesílkách

Při vyloučení neangažovaných kontaktů z jednorázových rozesílek zůstane počet těch, kteří otevřou danou rozesílku, prakticky stejný, ale protože se po vyřazení neangažovaných kontaktů z konkrétní rozesílky sníží počet obeslaných respondentů, procentuální open rate bude vyšší, což pro vás znamená zvyšování reputace odesílací domény.


Kontakty můžete vyloučit v nastavení jednorázové rozesílky, ve 2. kroku nastavení:

Funkci vyloučení neaktivních kontaktů doporučujeme používat u běžných marketingových rozesílek.

Kdy naopak nevylučovat: v případě, že potřebujete odeslat na daný seznam důležitou zprávu či oficiální sdělení, které mají obdržet skutečně všichni příjemci z daného seznamu (pozvánka na workshop, změna adresy kamenného obchodu apod.).

U běžných marketingových rozesílek obecného charakteru doporučujeme neangažované kontakty vylučovat. Zahrňte je do marketingových rozesílek tehdy, kdy posíláte například shrnutí, nebo extrémně zajímavý obsah, který je zajímavý pro všechny. Tímto principem snížíte objem rozesílek na neangažované kontakty, a zároveň tím zvýšíte šanci jejich interakce. Díky menšímu objemu odeslaných e-mailů a zároveň zasílání pouze nejzajímavějšího obsahu na všechny kontakty můžete neaktivní kontakty skupiny E proměnit v kontakty angažované.


Nejčastější otázky (FAQ)

Sbírali jsme kontakty dlouho a nyní bychom je měli z rozesílky vyřazovat?

Je ve vašem zájmu, abyste kontakty, které s vámi dlouhodobě neinteragují, z hromadné marketingové rozesílky vyloučili, a začali s nimi pracovat jiným způsobem. Rozesílání na neangažované kontakty snižuje reputaci vaší odesílací domény a to má přímý vliv na doručitelnost vašich kampaní.

Co je reputace domény?

Doručením vašeho e-mailu do schránky příjemce rozhodně rozesílka nekončí.

Server příchozí pošty se dívá na to:

1) Kdo posílá - Z jaké domény (která je součástí vaší odesílací adresy) posíláte? Má správně nastaveny DNS záznamy? Není na blacklistu? Jakou má reputaci?

2) Co posílá - Jaký je obsah e-mailu (antispamový filtr)?

3) Komu posílá - Otevírají příjemci Vaše e-maily? Označují e-maily za spam?

Všechny tyto faktory mají vliv na další doručitelnost vašich e-mailů. Jinak řečeno, pokud posíláte příjemcům e-maily, které neotevírají, poštovní server je může vyhodnotíit jako spam a sníží reputaci vaší domény. Časem, pokud se situace opakuje, může začít vaše e-maily doručovat do složky spam nebo nedoručovat vůbec.

A naopak, pokud příjemci vaše e-maily otevírají, bude reputace vaší domény stoupat.