Statusy kontaktů
Co v této nápovědě naleznete?
Kontakty ve SmartEmailingu mají různý status a vliv na započítávání do limitu kontaktů v rámci tarifu.
Do limitu kontaktů se započítávají pouze unikátní Aktivní kontakty. Tedy takové kontakty, na které lze realizovat rozesílku. Nezapočítávají se tudíž kontakty, které jsou Vrácené (Kontakty a seznamy → Kontakty → záložka Vrácené) nebo kontakty na Blacklistu (Kontakty a seznamy → Kontakty → záložka Na blacklistu).
Informaci o počtu aktivních kontaktů naleznete v aplikaci na Dashboardu. Zde vidíte celkový počet kontaktů, které se započítávají do vašeho tarifu.
Statusy kontaktů:
Stav kontaktu |
Odesílání e-mailů |
Započítávání do limitu |
Přihlášený |
ANO |
ANO |
Odhlášený |
NE |
ANO (pokud není na blacklistu) |
Vrácený |
NE |
NE |
Na blacklistu |
NE |
NE |
Neangažovaný |
ANO/NE (volitelně) |
ANO |
Vyloučený |
ANO |
ANO |
Kde najít status kontaktu
Status kontaktu se zobrazuje v seznamu kontaktů.
Dále jej můžete najít v detailu kontaktu, na záložce Seznamy.
Přihlášený
Jedná se o výchozí status kontaktu. Znamená to, že byl přidán do některého seznamu a lze na něj, pokud je zároveň aktivní, v rámci tohoto seznamu, realizovat rozesílku.
Odhlášený
Takto se označí kontakt, který je odhlášen z rozesílky a příslušných seznamů.
Započítávání kontaktu do tarifu pak záleží na typu odhlášení. Pokud se kontakt odhlásí ze všech dalších rozesílek, je umístěn na blacklist a do tarifu se již nepočítá. Pokud se odhlásil pouze z určitých konkrétních seznamů opatřených veřejným názvem seznamu, do tarifu se nadále počítá, protože zůstává aktivní.
Vrácený
Vrácené kontakty, jsou vyřazeny z další rozesílky e-mailů, a to z důvodu nemožnosti doručení e-mailu na danou adresu (např. e-mailová adresa neexistuje). Ve statistikách tyto kontakty uvidíte na záložce Nedoručeno.
Dále u nich můžete nalézt následující příznaky:
- dočasně nedostupný - plná schránka - limit = uživatel má plnou schránku
- dočasně nedostupný - zablokováno spamfiltrem - spam = spamfiltr dle určitých kritérií zprávu nechce přijmout a tvrdí, že je pro příjemce spamem
- dočasně nedostupný - zablokováno spamfiltrem - blocked = spamfiltr neumožnil doručení
- dočasně nedostupný - zablokováno spamfiltrem - listed = již zalistovaný důvod, vesměs cokoliv k odesílateli a nebo obsahu, lokální nebo globální blacklist odesílatele, IP nebo obsahu
- dočasně nedostupný - plná schránka - exceed = překročená kvóta ve schránce, plná schránka, počet pokusů,…
Vrácené kontakty dělíme dále na dva typy - Hard bounce a Soft bounce
Hard bounce vrácený kontakt je kontakt, kde jeho e-mailová adresa je chybná, neexistuje či příjmový server příjemce cíleně zablokoval příjem zpráv nebo byl zablokován spam filtrem. Takový kontakt je ihned označen jako vrácený a žádná další jakákoliv rozesílka na tento kontakt nebude realizována, zároveň se takový kontakt nezapočítává do výše vaší databáze.
Soft bounce vrácený kontakt je označen kontakt, na který byla odeslána e-mailová kampaň, ale příjemce není schopen e-mail přijmout. Na takový kontakt se aplikace bude pokoušet v dalších časových intervalech e-mail doručit a při posledním neúspěšném doručení bude kontakt označen jako hard bounce - vrácený kontakt.
Na blacklistu
Na blacklist se kontakt může dostat několika způsoby:
- odhlásí se kompletně z rozesílky pomocí tlačítka "odhlásit" v kampani
- vědomě označí kampaň jako spam
- je na blacklist naimportován (v rámci nastavení importu)
- přidáte jej na blacklist manuálně (v detailu kontaktu)
Stav na blacklistu je nadřazený veškerým stavům kontaktu ve všech seznamech, ve kterých je obsažen, je-li tedy případným importem znovu vložen do seznamu jako potvrzený, blacklist je nadřazen, kontakt zůstává na blacklistu.
Neangažované kontakty
Neangažované kontakty spadají do kategorie E = extrémně neangažované kontakty. Jedná se o takové kontakty, které dlouhodobě neinteragují s vaší rozesílkou. U těchto kontaktů doporučujeme snížit frekvenci rozesílky a zároveň je nechat vstupovat do dlouhodobě běžících scénářů (svátek, opuštěný košík...).
Stejně tak v rámci rozesílky důrazně doporučujeme nechat možnost Vyloučit neaktivní kontakty zaškrtnutou. Tuto možnost naleznete ve druhém kroku nastavení rozesílky (Výběr příjemců).
Vyloučené kontakty
Vyloučené kontakty (Kontakty a seznamy → Kontakty → Vyloučené) jsou dlouhodobě neaktivní kontakty s vysokým objemem odeslaných e-mailů a minimální interakcí. V případě realizace každé další rozesílky přímo poškozují reputaci vaší odesílací domény a výrazně tím snižují vaši doručitelnost. Pokud máte v databázi Vyloučené kontakty, doporučujeme změnu e-mail marketingové strategie. V případě zájmu vám s tím rádi pomůžeme formou konzultace.
Zahrnutím těchto kontaktů do rozesílky si dlouhodobě snižujete reputaci vaší odesílací domény.