Začínáme s Automatizací
Co v této nápovědě naleznete?
Co je Automatizace
Automatizace je rozhraní aplikace SmartEmailing, které v sobě slučuje všechny jeho funkce na jednom místě. Znamená to, že jednotlivé součásti aplikace, jako například segmenty nebo Triggery, již nejsou na různých místech, ale máte je k dispozici v jednom ovládacím rozhraní. Z hlediska uživatele je tedy prostředí podstatně přehlednější i přívětivější a umožňuje poměrně snadnou tvorbu i mnohem složitějších automatizovaných rozesílek, než tomu bylo dosud.
Jak s Automatizací začít
Do editoru Automatizačních scénářů se lze přepnout přímo z hlavní nabídky, část Automatizace.
Pokud již máte nějaké automatizační scénáře vytvořeny, uvidíte zde jejich přehled.
- ID Automatizace - dvojitým kliknutím se celé ID obarví a můžete jej tak jednoduše zkopírovat.
- Název scénáře - slouží pro vaši orientaci, doporučujeme tedy volit názvy tak, aby z nich ihnev vyplývalo všem, kdo s nimi pracují, k čemu daný scénář slouží.
- Vytvořen - datum a čas vytvoření scénáře.
- Aktivní - údaj v tomto sloupci uvádí, zda je scénář spuštěn (Aktivní), nebo ne (Neaktivní).
- Štítky - automatizačním scénářům můžete pro lepší orientaci přidávat štítky - tuto možnost naleznete v části vpravo (popsáno níže).
Kromě přehledu jsou k dispozici také tlačítka v pravé části.
- Zobrazit detail - otevře scénář.
- Zobrazit združené statistiky - otevře statistiky dané Automatizace.
A po kliknutí na tři tečky úplně vpravo se zpřístupní ještě funnkce:
- Vytvořit kopii scénáře - vytvoří kopii daného scénáře, která se bude chovat jako úplně nový automatizační scénář.
- Nastavit štítky - pokud chcete danému scénáři přiřadit štítky, můžete tak učinit zde.
- Smazat scénář - vymaže scénář z databáze.
Tvorba nového scénáře
Pokud chcete vytvořit nový automatizační scénář, klikněte na tlačítko + Nová automatizace, které je umístěno vpravo nahoře.
Otevře se úvodní rozcestník, který dává na výběr ze tří možností.
- Než začnete - tato volba je určena všem, kdo v Automatizaci začínají. Doporučujeme projít si videonávody, které obsahuje, pro lepší a rychlejší pochopení práce s Automatizací.
- Šablony scénářů - předpřipravené často používané scénáře, díky nimž si ušetříte mnoho času i práce.
- Čistý editor - pro všechny, kteří chtějí stavět svůj scénář od začátku.
První kroky v Automatizaci
Pokud zvolíte třetí možnost, dostanete se rovnou do prostředí editoru Automatizačních scénářů a můžete si postavit svůj scénář.
Horní lišta
Nejprve si všimněte horní lišty. Zde si pojmenujete svůj scénář. Jak již bylo zmíněno, jeho název by měl vyjadřovat co nejlépe účel scénáře a zobrazí se vám poté v přehledu Automatizací. Vedle názvu je tlačítko Zastaveno, které po rozkliknutí nabízí druhou možnost - Uložit /spustit, kterou se Automatizace přepne do aktivního stavu.
Dalším tlačítkem je Uložit, díky němuž lze scénář průběžně ukládat.
Pozor, pokud máte scénář spuštěn (aktivní) a dáte Uložit, změny se rovnou provedou. Doporučujeme proto pracovat ve vypnutém scénáři.
Tlačítko Test slouží k otestování scénáře. Tedy k tomu, abyste ještě před jeho samotným spuštěním viděli, kolik kontaktů jím v případě spuštění projde. Pokud použijete Trigger "Hned teď," Trigger "Opakovat" nebo Trigger "V plánovaný čas", uvidíte počet kontaktů, který reálně scénářem po spuštění projde. V případě Triggeru "Při události" však v rámci testu uvidíte pouze 0, protože se jedná o budoucnost, kterou předvídat neumíme.
Statistiky vám zobrazí statistiky všech částí scénáře na dané pracovní ploše. V části Možnosti si pak můžete nastavit, jestli chcete nebo nechcete zobrazit počty kontaktů, které prošly uzlem nebo zobrazit štítky nápovědy přímo na pracovní ploše.
V neposlední řadě si můžete filtrovat i období a kliknutím na poslední tlačítko Odejít (úplně vpravo), Automatizaci opustíte. Pokud jste si ji předtím neuložili, dostanete možnost Uložit a odejít nebo Odejít bez uložení.
Automatizace je vytvořena pro práci s velkým objemem dat, je tedy velice rychlá, proto určitě doporučujeme, vždy nejdříve scénář otestovat. V případě testu lze totiž odhalit chyby (např. nepropojené uzly, příliš mnoho/málo kontaktů vstupujících/vystupujících do/z uzlu...) a scénář opravit.
Jak vidíte na obrázku výše, v rámci testování okamžitě vidíte, kolik kontaktů projde který uzlem. V tomto konkrétním případě i kolik jich podmínku splnilo (1) a kolik ne (2).
Levá lišta
Po levé straně máte k dispozici lištu s jednotlivými uzly, které mezi sebou propojujete, čímž vytváříte vlastní scénář. Nápovědu pro jednotlivé uzly, které vidíte po levé straně naleznete ZDE. Jednoduše stačí uzel chytit, táhnout myší a umístit jej na pracovní plochu.
Jednotlivé uzly mezi sebou propojujete pomocí "kuliček", na které opět kliknete a podržíte tlačítko myši tak dlouho, dokud nepropojíte dva uzly. Jak vidíte na příkladu, uzly jsou propojeny (1) a jeden navazuje na druhý. Zároveň si můžete všimnout, že uzel "Podmínka" (modrý), má výstupy dva - splňuje/nesplňuje) podmínku. K práci s uzlem pak slouží lišta (2), která se zobrazí po kliknutí na vybraný uzel.
- Upravit (1) - kompletní nastavení uzlu, jeho vlastností i názvu. Doporučujeme nastavovat u každého uzlu název (záložka Název uzlu), který popisuje k čemu daný uzel slouží. Scénář se tak stane podstatně lépe čitelným.
- Kopírovat (2) - touto volbou lze uzel zkopírovat, včetně všech jeho nastavených vlastností.
- Zobrazit kontakty (3) - zobrazení kontaktů, které prošly uzlem. Historie průchodů jednotlivých kontaktů se uchovává po dobu 7 dnů.
- Smazat (4) - smazání uzlu.
Výsledný scénář může vypadat třeba jako ten na obrázku níže. Vidíte sami, že není žádný problém z něj vyčíst, oč se jedná, a to i pro člověka, který vidí Automatizaci poprvé. Určitě i vy dokážete přečíst, že každý den v 8:00 projde Trigger celou databázi (1), překontroluje se, zda má kontakt ten den svátek (2), v případě, že ano, počká do 10. hodiny (3) a pak je mu zaslán e-mail s blahopřáním (4).
Pravý dolní roh
V pravém dolním rohu pak můžete vidět 3 ikonky. Jedná se o přizpůsobení, přiblížení či oddálení celého scénáře, který si připravíte. Scénář či jednotlivé uzly můžete po plátně i posouvat.